resantillnormalvikt

Min operations dag

Publicerad 2012-05-23 17:41:36 i Allmänt,

Hej alla tänkte jag skulle skriva lite om min operation.



Dagen började med att jag skulle duscha och tvätta mig hemma med descutan och håret blev som svinto :-(

Sen innan kl 7:00 ville de att jag skulle dricka ett glas saft, det skulle tydligen hjälpa till så jag mådde bättre efter narkosen.
Inne på Motala sjukhus fick jag komma till mitt rum och där träffade jag 2 andra tjejer som skulle opereras samma dag. Vi fick skit snygg blå skjorta och strumpor att ta på oss och sen satte de en kanyl på handen och tog ett sista prov i armen för att se vad jag hade för blodgrupp, ifall det behövdes ges blod under operationen.
Sen var det en väntan, först sa de till mig att jag skulle opereras kl 12:00, men något blev tydligen fördröjt med någon annan som opererades så min blev av vid 15:00 ungefär.

Inne på operations rummet fick jag en rolig nätmössa på mig och över den någon sorts värme mössa, sen värme sockor och sen mitt täcke från sängen (som jag fick bära med mig)
Sen började de pyssla runt och spruta in olika saker i kanylen på handen och sen satte de en mask över näsan som jag skulle andas lugnt i, sen sa de att nu sprutar vi in medlet som du kommer sova av och jag slocknade.

När jag vaknade upp så mådde jag fruktansvärt illa och det gick ju inte att kräkas!!!
Jag somnade om nästan direkt och sov en stund till, sen väckte de mig för jag hade jättedåligt blodtryck, jag försökte flera gånger att sätta mig upp men ville bara svimma hela tiden och maskinen den tjöt hela tiden. Tillslut bestämde de sig för att ge mig något sorts dropp som skulle göra blodtrycket lite stabilare, så jag åtminstone orkade titta på dem och prata lite. Tillslut blev det bättre och jag var enormt kissnödig och de kunde hjälpa mig ut till toaletten, men det blev för mycket för mig så jag svimmade nästan innan jag kom fram till sängen, tur de var två som gick bredvid mig och kunde fånga mig =) Läkaren som opererade mig kom och hälsade på och han skrattade och sa att mitt lakan var grått jämförelse med mitt ansikte, hehe kul kille. Han var lite orolig för mitt blodtryck och sa att det var viktigt att vi tog det lugnt så det inte blev värre.

Det blev sängen för mig ett tag men jag kände att jag ville försöka igen efter ett tag så jag gav mig upp igen (tillsammans med sköterska och gåstöd) och vi kunde gå några meter, sen blev det bara bättre och bättre =)
Vi fick ligga kvar på uppvaket alla vi som opererades och sen kl 7:00 kom de från avd och hämtade oss och på avd fick vi vi frukost och värktabletter, frukosten bestod av 1dl nyponsoppa och shit vad svårt det var att få i sig det. Sen kom läkaren tillbaka till oss och han sa att vi skulle upp ur våra sängar och gå så de blå rockarna vi hade på oss skulle fladdra =) nja min rock fladdrade inte direkt då jag blev ordinerad att gå med gåstöd tills min ansiktsfärg blivit bättre och jag kände mig piggare själv. Vi gick och vi åt hela tiden kändes det som, men jag blev bättre och sen kom min älskling och jag fick jättefina röda rosor av honom *Love You* Vi fick träffa dietisten igen och sen kom läkarna som opererade oss igen och delade ut papper och sprutor och mer information, sen var det dags för hem färden.

När vi kom hem så åkte vi och tog ut alla mediciner som jag måste äta och sen när vi kom hem kan jag lova att jag sov som ett litet barn i soffan =)    

Kommentarer

Postat av: Frida

Publicerad 2012-05-24 23:16:32

Hejsan, var ett tag sedan, hoppas du kommer ihåg mig. Vad fort tiden har gått, du har ju redan gjort operationen, har gått o undrat dom senaste dagarna om de inte var dags än. Vad roligt att läsa att allt gick bra :) hoppas du fortsätter hålla bloggen igång.

Och grattis till ditt nya liv kanske man ska säga :) hur m

Postat av: Frida

Publicerad 2012-05-24 23:17:50

råkade skicka iväg de där lite snabbare än menat...

Men hur mår du nu? :)

Hoppas allt är bra.

Kram Frida

Postat av: Lisbeth

Publicerad 2012-05-25 20:20:08

Hej Frida.jo jag mår bara bra :-)

Visst är det kämpigt i bland, skulle ljuga om jag sa annat hehe.

Men annars börjar jag komma igång nu äntligen med ätandet, för det känns som att jag inte gör något annat än äter just nu :-) och det ska vara 1 och en halv timme i mellan varje måltid och ibland tar det 50 min att få i sig 1 dl så då kan det vara lite jobbigt, men man vänjer sig väl snart hoppas jag :-)

Ps klart jag ska försöka hålla igång bloggen så länge jag orkar.



kram Lisbeth

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela